Camille Pettersen

CAPE

Gulrotsuppe med en vri

  • Publisert: 27.03.2017, 19:00
  • Kategori: Sunne oppskrifter
  • Processed with VSCO with hb1 preset

    Processed with VSCO with hb1 preset

    Processed with VSCO with hb1 preset

    Hei dere! På skolen i dag var nesten det eneste jeg klarte å tenke på hvor mye jeg gledet meg til å lage denne suppen når jeg kom hjem. Jeg har prøvd meg ut på en del forskjellige supper i det siste, men denne gulrotsuppen er garantert favoritten min til nå. Jeg ville derfor dele denne oppskriften med dere. Sist jeg lagde den bruke jeg ikke gulerøtter, men poteter og det var veldig godt det også. Dette er altså en basic oppskrift hvor du står fritt til å bruke akkurat de grønnsakene du har lyst på eller har liggende. Nøkkelen er bare denne kokosmelken, så lenge du har med den blir suppa utrolig god spør du meg!

    I det siste har jeg begynt å bruke mye kokosmelk når det kommer til matlaging. For bare en måndes tid siden var denne ingrediensen helt fremmed for meg. Jeg hadde selvfølgelig hørt noe om det, men aldri selv tenkt på å bruke det. Nå som jeg har tatt det i bruk inn i matlagingen angrer jeg ikke et sekund. Det er en skikkelig god erstatning, spesielt for meg som ikke kan ha så mye melkeprodukter. Poenget mitt her er ihvertfall at når jeg sier "Gulrotsuppe med vri", så er det nettopp denne kokosmelken jeg tenker på. Det er den som gir suppen den fyldige og litt søte smaken, som er nettopp slik jeg liker å ha supper. 

    Processed with VSCO

    INGREDIENSENE

    - En boks hakkede tomater
    - En boks kokosmelk
    - 3 store gulerøtter
    - En mellomstor rødløk
    - Oregano (gir masse smak!)
    - Salt og pepper

    Suppen passer perfekt til 4 sultne personer!

    Processed with VSCO

    Processed with VSCO

    1. STEP

    Før setter begynner å gjøre noe setter du ovnen på 275°C. Deretter kutter du grønnsakene i små biter, her valgte jeg å kutte gulerøttene i skiver slik at det skulle gå fortere å steke dem. Ta så fram en form eller et stekebrett og smør det inn med litt olje (her bruke jeg kokosolje, men dette punktet er helt valgfritt) Krydre så grønsakene med oregano (dette gir en utrolig god smak på suppen) og salt og pepper. Sett så grønnsakene i ovnene og rør litt i dem underveis. Vent til grønnsakene kjennes litt myke ut og begynner å få en gyllen farge. Hvor mykere og gylne desto bedre spør du meg, men pass for all del på å ikke brenne dem. Det vill vi ikke ha noe av haha! For meg tok det 30 minutter å steke dem.

    Processed with VSCO

    Processed with VSCO

    2. STEP

    Nå tar du fram en kasserolle, heller i både de hakkede tomatene og kokosmelken og lar dette stå å småputre seg litt. Dette er helt valgfritt, men er du som meg og er veldig glad i denne tykke og gode suppe konsistensen, vil jeg på det sterke anbefale deg å blende grønsakene dine i en blender. Da må du også bruke en god del vann til å blende disse grønnsakene etter min erfaring. Det er dette jeg har gjort som dere ser på bildene over. Hvis ikke heller du bare grønsakene sammen med suppen og litt vann (avhengig av hvor tykk du vil ha den). Det funger fint det også! Før du server den kan det også være lurt til å smake til med litt krydder, og vips så er suppen ferdig. Dette er en mild, god, fyldig og ikke minst sunn suppe som jeg tror vil falle i smak hos de fleste :)

    Processed with VSCO

    Noen andre som er veldig glad i supper og kunne tenkt seg å lage en?

  • Publisert: 27.03.2017, 19:00
  • Kategori: Sunne oppskrifter
  • 6 kommentarer
  • Saftige og næringsrike kokoskuler

  • Publisert: 24.01.2017, 17:30
  • Kategori: Sunne oppskrifter
  • Processed with VSCO with hb1 preset

    Processed with VSCO with hb1 preset

    You will need this:

    ♥ 3 dl havre & 3 ss chiafrø 

    ♥ 0,5 dl peanøttsmør

    ♥ En ts vaniljesukker*

    ♥ En skvett mandelmelk*

    ♥ 3 ts kakaopulver

    ♥ 0,5 dl sukrin gold*

    ♥ Litt kokosmasse

    NOTE: Jeg fikk inspirasjon av noen oppskrifter som jeg fant på lyngstadernæring.no. Denne oppskriften gir deg ca. 20 små kuler, avhengig av hvor store du velger å lage dem. Vaniljesukker kan sløyfes, mandelmelk kan erstattes med en annen melk og det samme med sukkeret. Du kan også ta i mer sukker avhengig av hvor søt du liker å ha det. Selv synes jeg de var søte nok, men ta gjerne i litt ekstra sukker hvis du føler for det :) Husk også på at hvis du bytter ut sukrin med vanlig røresukker, vil ikke denne desserten bli like sunn. Dette sier seg kanskje litt selv.

    Processed with VSCO with hb1 preset

    This is what you have to do:

    Finn fram en bolle, bland så sammen havre og chiafrø i denne. Deretter finner du fram en kjele og lager sjokoladesausen ved å blande sammen alle de andre ingrediensene. Denne sjokoladesausen skal være ganske tykk, men ikke for tykk heller. Derfor kan det være lurt å spe på med litt melk. Pass på å ikke varme den for lenge og helst på en svak varme, da den lett kan brennes. Etter det heller du sjokoladesausen over i bollen og blander den godt sammen med de tørre ingrediensene.

    Nå må du bare vente på at deigen er avkjølt. For meg tok det ikke så lang tid, men hvis du vil at det skal gå fortere kan du bare sette den litt inn i kjøleskapet. Når deigen er avkjølt tar du fram litt kokosmasse og bruker dette til å rulle noen små kuler med. Det kan fort bli litt klissete, så et tips kan være å bruke et litt brett til å rulle dem på og en plastikkpose på hånden. Når de er ferdige vil jeg anbefale og bevare dem i en tett boks i kjøleskapet. De smaker best når de er kalde og fått satt seg litt. Vent et par timer og så kan de nytes. Håper det smaker :)

    De er farlig gode, lagde de på søndag og har allerede spist opp over halvparten av dem!

  • Publisert: 24.01.2017, 17:30
  • Kategori: Sunne oppskrifter
  • 6 kommentarer
  • Sunne sjokoladelapper

  • Publisert: 08.01.2017, 18:00
  • Kategori: Sunne oppskrifter
  • Dette trenger du til 2 porsjoner, 9 små lapper:

    ♥ 1 dl Lettkokte havregryn

    ♥ 1 dl Hirseflak (eller mer havre)

    ♥ 1/2 ts Fiberhusk* (eller bakepulver)

    ♥ En klype kardemomme og kanel*

    ♥ 2 små ss Kakaopulver

    ♥ 2 ss Sukrin gold* (annet sukker)

    ♥ 2 mellomstore egg

    ♥ En skvett med melk

    Slik lager du dem:

    Bland først alle de tørre ingrediensene i en bolle. Klekk så de to eggene og spe på med melk til du får en passe tykk røre. Det er viktig at røren ikke blir for løs, da det kan bli vanskelig å steke dem. Når man steker lapper skal røren være ganske tykk, så pass på at du ikke heller i for mye av melken. Jeg bruker forresten laktosefri melk, men det er akkurat det samme hvilken melk du velger å bruke.

    Etter du har blandet ingrediensene sammen, tar du fram en stekepanne og litt smør eller olje til å steke med. Dette kan du velge selv. Jeg bruker vanligvis olje, men når jeg lagde dem i dag prøvde jeg med smør og begge deler fungerer like fint. Synes ikke det gjorde så mye med smaken heller. Deretter legger du noen små klatter på stekepannen (hvor mindre de er, jo lettere er det å steke dem), og steker dem jevnt på begge sider. And that`s it! Håper det smaker.


    Som jeg sa i går hadde jeg tenkt litt på om jeg skulle begynne å legge ut litt oppskrifter på bloggen. Jeg har bestemt meg for å gjøre det en gang i blant. I dag ble det denne oppskriften på noen skikkelig gode og sunne sjokoladelapper. Bestemor og jeg spiste disse til lunsj i dag. Det ble 4 til henne og 5 til meg haha! (heldigris). Jeg spiser disse flere ganger i uken, og siden de er så gode så måtte jeg bare dele oppskriften min med dere. Og dere, gjett hvem som kom seg til treningsenteret i dag. Meg, haha! Hadde ikke trent på over 2 uker så det var virkelig på tide.

    Hva synes dere om denne oppskriften, kunne dere tenkt dere å prøvd den ut?

  • Publisert: 08.01.2017, 18:00
  • Kategori: Sunne oppskrifter
  • 0 kommentarer
  • hits